Ashtanga Vinyasa Yoga

Η Αστάνγκα Βινυάσα γιόγκα, όπως διδάσκεται σήμερα προέρχεται από το αρχαίο σύστημα που ο Vamana Rishi κατέγραψε στο κείμενο Yoga korunta. Στις αρχές της δεκαετίας του 1900 ο Sri Tirumalai Krishnamacharya έλαβε τη διδασκαλία αυτού του κειμένου από τον Guru Rama Mohan Brahmachari και στη συνέχεια τη μετέδωσε στον κύριο υποστηρικτή της και σύγχρονο γκουρού  Sri K. Pattabhi Jois που από την πόλη Mysore της Ινδίας τη διέδωσε σ’ όλον τον κόσμο.

Η λέξη Αστάνγκα προέρχεται από τις σανσκριτικές αστ, που σημαίνει οκτώ και άνγκα, που σημαίνει "κλαδιά" ή "μονοπάτια". Αστάνγκα σημαίνει οκταπλό μονοπάτι όπως το κατέγραψε ο σοφός Patanjali στο κείμενο Yoga Sutras. Η προετοιμασία και οι μέθοδοι που χρησιμοποιούνται στη Ράτζα Γιόγκα (Rāja yoga) προκειμένου να επιτευχθεί η λεπτοφυής αντίληψη της Πραγματικότητας ονομάζεται "aṣṭānga yoga".Η Ράτζα Γιόγκα κυριολεκτικά σημαίνει “Βασιλική Γιόγκα” και είναι ένα ολιστικό σύστημα που θεμελίωσε ο Ινδός σοφός Patanjali στα Yoga Sutras, τους περίφημους “Αφορισμούς του Πατάντζαλι”. Απώτερος στόχος της είναι η καλλιέργεια αρετών μέσω της ενδοσκόπησης και του διαλογισμού, που σταδιακά μας οδηγούν στην αυτοπραγμάτωση, μας επιτρέπουν δηλαδή να αγγίξουμε την αληθινή θεϊκή φύση μας (σαμάντι)..

Τα οκταπλό μονοπάτι της αστάνγκα γιόγκα είναι:

Γιάμας (Yamas) Ηθικές αρχές
Νιγιάμας (Niyamas) Κανόνες Συμπεριφοράς
Άσανα (āsana) Στάσεις του σώματος
Πραναγιάμα (prāṇāyāma) Έλεγχος της αναπνοής
Πρατιαχάρα (pratyāhāra)Εσωτερίκευση και απόσυρση των αισθήσεων
Νταράνα (dhāraṇa) Συγκέντρωση του νου
Ντιάνα (dhyāna) Διαλογισμός
Σαμάντι (samādhi) Ένωση με το Θείο-Θέωση

 

Τα βασικά χαρακτηριστικά της αστάνγκα γιόγκα είναι:

Vinyasa είναι ο απόλυτος συγχρονισμός της κίνησης με την αναπνοή με σκοπό την   εσωτερική κάθαρση. Η εσωτερική φωτιά αυξάνεται, το σώμα θερμαίνεται με τη βελτίωση της κυκλοφορίας του αίματος και την αποβολλή των τοξινών. Το σώμα γίνεται υγιές , ισχυρό, ευλύγιστο και καθαρό.
Ujjayi είναι η αναπνευστική πρακτική που εφαρμόζεται, όπου ο σταθερός ρυθμός και ο ήχος εστιάζονται, ώστε να επιτυγχάνεται μία διαλογιστική συγκέντρωση στη κίνηση επιφέροντας έλεγχο στο νου. Η αναπνοή είναι rechaka και puraka, αυτό σημαίνει ότι εισπνέετε και εκπνέετε. Τόσο η εισπνοή και εκπνοή πρέπει να είναι σταθερή και ισόχρονη. καθώς η αναπνοή αυξάνει την εσωτερική φωτιά και ενισχύει το νευρικό σύστημα.
Bandhas τα ενεργειακά κλειδώματα στο σώμα είναι mula, uddiyana και jalandara bandha τα οποία κατευθύνουν και διοχετεύουν τη ροή της prana της ζωτικής ενέργειας στο σώμα και παράλληλα υποστηρίζουν τη λειτουργία της αναπνοής και των asana (σωματικών ασκήσεων). Με την ενεργοποίηση των bandhas το σώμα γίνεται πιο δυνατό, σταθερό και ελαφρύτερο για να επιτευχθούν ακόμα και οι πιο προχωρημένες άσανα. Χωρίς bandhas , η αναπνοή δεν θα εφαρμοζόταν σωστά  και οι τεχνικές δε θα έδιναν κανένα όφελος. Όταν η Mula bandha είναι ενεργή τότε επιτυγχάνεται ο έλεγχος του νου.
Dristhi αποτελεί το σημείο εστίασης του βλέματος κατά τη διάρκεια της πρακτικής. Υπάρχουν εννέα σημεία συγκέντρωσης: η μύτη, ανάμεσα στα φρύδια, τον ομφαλό, αντίχειρα, τα χέρια, τα πόδια, πάνω, δεξιά και αριστερή πλευρά. Το dristhi καθαρίζει και σταθεροποιεί τη λειτουργία του νου.
Tristhana αποτελεί τα τα τρία σημεία προσοχής και δράσης κατά τη διάρκεια της πρακτικής . Η τριάδα της στάσης (asana), της αναπνοής (ujjayi) και της εστίασης (drishti), που αντιστοιχούν στο σώμα, το νευρικό σύστημα και στο νου.
Αυτά τα τρία είναι πολύ σημαντικά για την πρακτική της γιόγκα,  καλύπτουν τα τρία επίπεδα καθαρισμού και  πάντα πρέπει να εκτελούνται σε συνδυασμό το ένα  με το άλλο.

Το σύστημα της Αστάνγκα γιόγκα περλαμβάνει έξι σειρές:

Primary series η πρώτη σειρά που ονομάζεται Yoga chikitsa (θεραπευτική γιόγκα) καθώς αποτοξινώνει και ενδυναμώνει τον οργανισμό και αποτελεί τη βάση για τις επόμενες σειρές,
Intermediate series η δεύτερη σειρά που ονομάζεται nadi Sodhana που εξαγνίζει και ενεργοποιεί το νευρικό σύστημα,
Advanced A,B,C,D που ονομάζεται Sthira bhaga (μεγαλειώδης γαλήνη)  και αποτελούν τέσσερις ιδιάιτερα προχωρημένες σειρές που ο ασκούμενος ίσως προσεγγίση μετά από πολλά χρόνια πρακτικής στο σύστημα της Αστάνγκα γιόγκα.

 

Η πρακτική της Αστάνγκα γιόγκα απευθύνεται σ’ όλα τα άτομα ανεξαρτήτως ηλικίας ή φύλου. Αποτελεί μία δυναμική παραδοσιακή πρακτική με ιδιαίτερα οφέλη σ’ όλα τα επίπεδα της ζωής του ατόμου.

Είναι μία σταθερή πρακτική που απαιτεί αφοσίωση και πειθαρχία για να μπορεί να προσφέρει το μέγιστο στο ίδιο το άτομο, όπου με την κατάλληλη καθοδήγηση του ασκούμενου τελικά να επιφέρει την αλλαγή.

 Όπως συνήθιζε να λέει ο Sri K. Pattabhi Jois “κάνετε την πρακτική σας και όλα έρχονται!

Περισσοτερες Εικονες

Video